BMW
Historia marki BMW sięga roku 1916.
W niemieckim mieście Monachium rozpoczęła swą działalność Bayerische Flugzeugwerke AG
(tłum. Bawarskie Zakłady lotnicze). W początkach swego istnienia firma skierowana
była na przemysł lotniczy. Produkowano lekkie samoloty treningowe i zwiadowcze oraz silniki do samolotów.
Od początku istnienia firmy za logo przyjęto niebiesko-białą szachownicę
symbolizujące śmigło samolotu w ruchu. Do dziś logo to pozostało w niemal niezmienionej formie.
W czasie I wojny światowej BMW poprzez wojskowe nastawienie
polityczno-gospodarcze BMW otrzymywało duże wsparcie państwa.
W tym czasie do niemieckich zakładów dołączyło wielu wyspecjalizowanych fachowców
także ufundowano budowę nowych hal produkcyjnych.
Po wojnie firma straciła rynek zbytu na silniki lotnicze i próbując odnaleźć
się w nowej rzeczywistości projektowano i sprzedawano silniki do łodzi, motorów,
samochodów i ciężarówek. W 1923r. rozpoczęto produkcję motocykli.
Pierwszy wyprodukowany motocykl R32 okazał się sukcesem i zapewnił firmie długotrwały i stabilny
napływ zysków. BMW dzięki lukratywnej umowie z Rosją kontynuowało produkcję silników lotniczych
i dynamicznie rozwijało gałąź produkującą motocykle.
W 1927 r. BMW przejęło Fahrzeugfabrik Eisenach A.G. - firmę motoryzacyjną produkującą popularne
wówczas samochody Dixi. Od tego roku BMW stało się producentem samochodów osobowych.
Początkowo kontynuowano produkcję modelu Dixi, by po dwóch latach pokazać światu model z logo BMW.
Był to BMW 3/15 PS DA2 produkowany na licencji angielskiego Austina. Natomiast pierwszym, w pełni
samodzielnym modelem był BMW 303. W 1933 roku zaprezentowano model BMW 328.
Był to sportowy roadster o nowoczesnej sylwetce. Samochód nie tylko podobał się
licznym klientom, ale odnosił również wiele sukcesów w sportach wyścigowych.
Dzięki temu modelowi BMW zyskało opinię firmy produkującej samochody sportowe. Opinia ta jest żywa
do dziś. Okres Drugiej Wojny Światowej to dla BMW utrata autonomiczności firmy w podejmowaniu samodzielnych decyzji.
Pomimo sprzeciwów zarządu firmy BMW po raz kolejny przeniosło niemal całe swe moce produkcyjne
na cele wojenne. W tym okresie produkowano słynne motocykle R12 i R75 z doczepianymi koszami,
silniki wirnikowe, odrzutowe i rakietowe, a także po jazd wojskowy BMW 325.
Jednakże czasy wojenne to dla BMW okres ogromnych zysków finansowych wynikających z wielkich zamówień rządowych.
Aby pokryć zamówienia w zakładach BMW w ramach robót przymusowych pracowało 40-50% obcokrajowców.
Mieli oni zazwyczaj status więźnia i zakwaterowani byli w Obozie Zewnętrznym Allach, znanego
jako Obóz koncentracyjnego Dachau. Po wojnie po raz kolejny BMW przeżywało duże trudności reorganizacyjne.
Produkowano głównie części zamienne i maszyny rolnicze. Dopiero w 1954r.
zbudowano pierwszy po wojenny samochód – BMW 501, a w roku 1962r. długo oczekiwany model klasy średniej
BMW 1500. Obecnie do BMW należą marki Rollsy-Royce, Bentley oraz Mini. Obecnie produkowana jest
szeroka gama samochodów i motocykli.
Firma kojarzona jest jako producent luksusowy,
a jego produkty należą do klasy wyższej. Na rynku polskim sprzedawane są niemal wszystkie modele BMW.
Osobowe począwszy od najmniejszej serii 1 aż po limuzynę serii 7, roadstery Z3 i Z7, SUV’y X3, X5 i X5,
a także sportowe M3, M5 i M6.
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL